Et kæmpe frirum

På Summercamp 2016 skal man ikke hele tiden forklare, at man hører dårligt. Det er en stor lettelse, så slapper man af og hygger sig, fortæller deltagerne. I år var lejren international, og der blev knyttet masser af nye venskaber.

Det er et kæmpe frirum!

Af Kirsten Winding, foto Alex Tran

Marie Henriksen og Asbjørn Andersen, deltagere på Summercamp 2016

- Hey, hello again! Anniina fra Finland lyser op i et stort smil og laver high five med Kate fra Hong Kong. Efter en sen brunch er det tid til dagens aktiviteter på Castberggård nord for Vejle, hvor Høreforeningen holder sin årlige ungdomslejr i samarbejde med Castberggård og IFHOHYP (den internationale organisation for unge med høretab). Den er international i år, derfor Summercamp 2016, og en stor del af de 60 deltagere er udenlandske, så hovedsproget er engelsk.

Den sene start på dagen skyldes, at hele lejren har været på tur til København dagen før. Så der var program på fra syv morgen til et om natten.

- Vi var simpelthen nødt til at vise de udenlandske deltagere noget mere af Danmark, fortæller 23-årige Marie Henriksen.

Hun er med på ungdomslejren for anden gang, og i år har hun været med i arrangørgruppen. Og fordi der i år er deltagere, der har rejst meget langt for at være med – de kommer blandt andet fra Hongkong, Iran, og Canada – syntes arrangørerne ikke, de skulle rejse hjem uden at have set København og Den Lille Havfrue.

En anden verden

Indtil 2009 hørte Marie helt normalt. Men en bakterie på højre øre udviklede sig så kritisk, at hele det indre øre til sidst måtte opereres væk. Så i dag hører hun kun med venstre øre.

- Det var midt i 2. G., og det var som at vågne op til en helt forandret verden. Jeg havde ikke kontakt med andre, der havde det ligesådan. Så jeg var rystende nervøs for, om folk omkring mig nu ville forstå og acceptere mig som en person med høretab, fortæller hun.

Men Marie har klaret det fint. Hun læser psykologi i Århus og fungerer så godt i hverdagen, at man ikke lægger mærke til, at hun har problemer med hørelsen. Men hun bliver meget træt ind imellem, fordi det venstre øre og hendes andre sanser er på konstant overarbejde.

- Derfor var det en fantastisk oplevelse for mig at komme med på ungdomslejr første gang. For her mødte jeg andre unge med lignende problemer. Og de forstår mig. Her er der ingen, der undrer sig, hvis jeg siger, jeg lige skal have en pause. Og det er en kæmpe lettelse!

- Og jeg blev faktisk fuldstændig udmattet første gang, jeg var med. For man er jo hele tiden, der sker noget hvert minut, og der er folk omkring én hele tiden.

Asbjørn Andersen på 33 nikker genkendende til det, Marie fortæller.

- Jeg skulle have et skub, for at melde mig til. Jeg kom til nogle cafe-aftenener for unge med høretab og tænkte, at det var nok. Men alle sagde, at jeg altså skulle med på lejren. Og det har jeg bestemt ikke fortrudt. For det er et kæmpe frirum! Her behøver man ikke være nervøs for, hvordan andre oplever én, man skal ikke hele tiden forklare, at man hører dårligt, for det er alle her. Og så slapper man bare af og hygger sig.

- Der er en meget positiv stemning her. Ingen er udenfor, alle tages med til det hele, tilføjer han.

Asbjørn har haft høreapparater, siden han var ni. Han er uddannet programmør og fungerer fint i sit job.

- Som programmør skriver man meget med sine kolleger, vi chatter mere, end vi snakker, forklarer han.

Nyt om det nyeste

Nu samles alle i auditoriet, hvor eftermiddagens aktivitet sættes i gang. Mens den svenske skrivetolk, Petter Thorin, taster alt ind, så det vises på engelsk på en lystavle, grupperer deltagerne sig. De skal rundt og snakke med campens syv sponsorer. Det lyder måske lidt tørt, men det er arrangeret som en slags skattejagt, hvor de samler point i grupper. Og deltagerne er meget interesserede i at få den allernyeste viden om, hvad man kan få af avancerede høreapparatløsninger.

En der er særligt interesseret er 32-årige Hanieh fra Iran. Det er første gang, hun deltager i et arrangement som dette. Hjemme i Iran arbejder hun som bibliotekar, men hendes høreapparater er 15 år gamle, og i Iran kan hun ikke få nye, der duer. Så hun lytter opmærksomt efter, hvad producenterne fortæller, og bagefter henvender hun sig til oplægsholderen, forklarer sin situation og beder om sponsorstøtte.

- Jeg hører slet ikke godt nok med mine gamle høreapparater, så det kan kun blive bedre, forklarer hun med et lille smil.

Det er så vigtigt at dele sin viden om at have høretab, forklarer 34-årige Budi Loonen fra Holland. Det er hans tredje ungdomslejr, og selvom han selv fungerer godt med sit høretab og har gang i en spændende karriere, vil han gerne være med til at dele viden og give sine erfaringer videre til de yngre deltagere.

- Og så nyder jeg hvert minut her. Tiden flyver afsted, ugen er alt for hurtigt slut, tilføjer han.

Sponsorer: Oticon, Sivantos, Phonak, Med-El, Oticon Medical, Advanced Bionics og GN Resound har støttet Summercamp 2016, som også er finansieret af Høreforeningen, Smukfonden, Oticon Fonden, Jascha-fonden og Castberggård. Firmaerne havde alle en udstilling på summercampen med deres nyeste produkter.

Lagt på 16. august 2016